NIEUWS

Terugblik op regiobijeenkomsten

In april vonden de regiobijeenkomsten in ’s-Hertogenbosch, Haarlem, Deventer, Utrecht en Emmen plaats. Rekendocenten, leerkrachten, rekencoördinatoren, rekenspecialisten, ib’ers, zorgcoördinatoren, RT’ers, en orthopedagogen uit verschillende sectoren kwamen samen. De regiobijeenkomsten focusten voornamelijk op de overgangsmomenten tussen de onderwijssoorten. Uit ervaring weten we dat deze momenten risicovol zijn voor zwakke rekenaars.

De belangstelling voor de bijeenkomsten was enorm en de vijf locaties zaten snel vol. Voor sommige locaties hebben we uit kunnen wijken naar grotere zalen. Hieruit blijkt maar weer hoe betrokken het veld is wanneer het gaat om het delen en uitwisselen van ervaringen met betrekking tot deze doelgroep.

De bijeenkomsten startten met een keynote van rekenexperts Ria Brandt en/of Madeleine Vliegenthart. Het onderwerp van de keynote was het rekenwerkgesprek. Zie het protocol voor het rekenwerkgesprek. Dit is een andere manier van het gesprek voeren met een leerling met een rekenprobleem. Het gaat minder in op de technische kant van rekenen, maar focust meer op de beleving rondom rekenen van een leerling en de succeservaringen. In feite gaat men in het rekenwerkgesprek in op de wijsheid die een leerling heeft ontwikkeld in zijn/haar eigen ervaringen met het rekenprobleem. Tijdens de interactieve keynote werd ook ingegaan op welke rekenmaterialen docenten en leerlingen graag gebruiken.
Overzicht rekenmaterialen
Presentatie en keynotes

Na de keynote gingen de deelnemers uiteen in twee ronden. De eerste ronde zaten zij in eigen sector en werd gesproken over de inzet van rekenwerkgesprekken binnen de school. De tweede ronde zaten de sectoren gemixt en werd gesproken over rekendidactiek of wat er nog moet gebeuren om de overgang tussen sectoren te vergemakkelijken.
Opbrengsten gespreksronden




Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van actuele ontwikkelingen en het actuele aanbod.
Meld u nu aan